De AD.nl lezerspoll

De meningenepidemie waar dit land zo’n beetje sinds de ‘Fortuynrevolutie’ gebukt onder gaat, heeft er weer een klein debiel neefje bij: de AD.nl lezerspoll. Op de site van het AD is het sinds kort mogelijk elk nieuwsbericht in één woord te becommentariëren. De éénwoordcommentators kunnen kiezen uit zes woorden: fascinerend, grappig, hartverwarmend, ergerlijk, beangstigend of deprimerend.

Toegegeven, je kunt de idioten die zo nodig willen reageren op nieuws beter in één woord laten reageren, dan dat ze een heel epistel vol spelfouten en zonder interpunctie tikken, maar daar wringt de schoen gelijk: dat kan ook nog steeds! Door het AD is het dus nu mogelijk een bericht ‘hartverwarmend’ te vinden, maar tegelijkertijd onder dat bericht iemand een tiefusmongool te noemen die moet uitkijken waar z’n huis woond of er zwaaidt wat!!!!!!!

Een zegen voor de mensheid.

Het fictieve voorbeeld van het hartverwarmende nieuwsbericht zou maar zo over een bericht kunnen gaan waarin staat dat Robert M. een negen maanden oude baby heeft misbruikt, want elk nieuwsbericht kan becommentarieerd worden. En altijd met één van die zes woorden. Een kinderverkrachting hartverwarmend kunnen vinden. Fascinerend. Het AD als voorvechter van het vrije woord. Letterlijk één vrij woord in dit geval.

O ja, en met elk nieuwsbericht bedoel ik dus ook echt elk nieuwsbericht. Ook ‘Bikini niet meer verplicht voor beachvolleybalsters’. 63% van het AD.nl-lezersgilde vindt het bericht deprimerend. Ik zie ze al zitten achter hun pc’tje, met een potje Prozac naast het toetsenbord. Grappig.

Dan het bericht ‘Bosbrandgevaar in Brabant: code oranje’. Dat vindt op moment van schrijven 0% van de éénwoordcommentators deprimerend. Ergerlijk. Niemand leeft een beetje met die arme Brabanders mee. Je weet als Brabander gelijk waar je staat na zo’n poll. Temeer omdat maar liefst 44% van de mensen het bericht beangstigend vindt, bang voor Brabantse bosbrandvluchtelingen.

Ach, en zo heb je er misschien toch nog best wat aan, zo’n lezerspoll. Alleen jammer dat je soms een nieuwsbericht ook niet ‘theelepeltje’ kunt vinden, bijvoorbeeld als het over theelepeltjes gaat.

Volg ons op Facebook en vind ons leuk op Twitter. Of andersom. Kijk maar.

6 reacties op “De AD.nl lezerspoll”