Proeven in de supermarkt

Wanneer je op zaterdagmiddag door de supermarkt schuifelt (hoe haal ik het ook in m’n hoofd), gebeuren er rare dingen. Het begint met de zoektocht naar een mandje om je boodschappen in te doen. Zo’n mandje is op een drukke zaterdagmiddag nog schaarser dan een krijsend kutkind dat door middel van een hoop gejank een zak snoep bij z’n moeder probeert los te peuteren.

Ai…., niet zo’n goed voorbeeld trouwens, want krijsende kutkinderen die om een zak snoep lopen te bedelen zijn er juist wel heel veel! Mandjes zijn er in elk geval niet zo veel. Of eigenlijk ook wel; er zijn alleen te veel mensen. Gevolg: door een woud van benen sta je bij kassa 10 naar een mandje te graaien.

Is deze opdracht eenmaal geslaagd, dan blijkt al snel dat je op zaterdagmiddag helemaal geen mandje meer nodig hebt. In elk gangpad heeft er wel één of ander wijf van middelbare leeftijd een kookeiland ter grootte van een gemiddeld Waddeneiland neergezet. Hier staan ze ‘gezellig’ te kokkerellen met allerlei producten die de marketing-marketeers* ‘in de markt’ proberen te zetten. Veelal zijn dit belachelijke producten.

Zo kan het dus gebeuren dat je, met in de ene hand een zuurzaksmoothie en in de andere hand een broodje soepvlees met ketjap, een pot augurken uit het hoogste schap probeert te pakken. Onderwijl probeer je nog je zwaarbevochten mandje vast te houden. Dat gaat natuurlijk mis. De pot augurken flikkert op de grond, evenals de zuurzaksmoothie en het broodje soepvlees met ketjap dat je nog in je handen had, met een grote teringzooi als gevolg.

Op dat moment komt er natuurlijk net zo’n kookeilandwijf langslopen die het allemaal nog wat erger maakt met een opmerking als: ‘Goh, een augurk-soepvleessalade met ketjap-zuurzakdressing, nooit eerder gezien. Leuk.’                   

*marketeers die zich bedienen van allerlei marketinginstrumenten

7 reacties op “Proeven in de supermarkt”