Uniek

Er zijn allerlei reclame-uitingen te zien op het wereldwijde web. Prima. We hopen u er binnenkort ook mee te irriteren. In het begin van het digitale tijdperk waren het vooral balkjes waar je op kon klikken. Banners heten ze geloof ik (ik doe niet de marketing van deze site). Nu is het meer in zwang je haast een epileptische aanval te bezorgen bij het promoten van een bepaald product. Even met je cursor op een verkeerde plaats en er zwaait zomaar een als Tarzan verklede oranje leeuw met een fantastisch rentepercentage door je beeld. Het kruisje om deze ongenode gast te laten verdwijnen is zo klein mogelijk en telkens verstopt op een andere, vaak onlogische, plek.

Maar goed, daar kom ik dan ook nog wel overheen. Het is eigenlijk best een leuk spelletje, zo snel mogelijk het kruisje van een pop-up vinden. Kan SBS zo weer een show van maken: Pop-upstars. Een andersoortige reclame is mij meer een doorn in het oog. En dan eigenlijk niet eens zo zeer de reclame, maar meer het feit dat-ie nog steeds bestaat. Want reclames bestaan bij de gratie van het aantal mensen dat ze bekijkt. Zo commercieel zijn de reclamejongens wel. De reclamesoort waar ik het zo over ga hebben, wordt dus daadwerkelijk aangeklikt door mensen. Dat is ongelofelijk.

Het is namelijk de reclame waarbij je wordt wijsgemaakt dat jij de miljoenste bezoeker bent van deze site en er een prachtige prijs op je ligt te wachten wanneer je op iets klikt. Ze zetten er vaak ook nog even bij dat je uniek bent. Wat ook weer raar is als je ergens de miljoenste van bent. Om de twijfelaars onder u te overtuigen, hebben de reclamejongens nog een laatste andere truc in huis. Ze zetten gewoon ergens ‘Echt waar’ in het bericht. Op zo’n reclame wordt dus geklikt, anders zou hij niet bestaan.

Ik zou graag kennismaken met de groep mensen die deze reclames in stand houdt. Die moeten wel volledig van de pot gerukt zijn. In één ding hebben de reclamejongens dus wel gelijk: het zijn unieke mensen. Niet zelden wordt die term inderdaad gebruikt als eufemisme voor mongolen.

31 reacties op “Uniek”