Nieuwe producten in de Nederlandse supermarkten

Gisteren werd de top 20 van meest succesvolle productintroducties van het afgelopen jaar in de Nederlandse supermarkten gepubliceerd. Het is mooi dat er lijsten met zulke ingewikkelde namen worden gepubliceerd. Het geeft je een inkijkje in het hoofd van de Nederlandse consument. Een inkijkje dat behoorlijk treurig stemt. Het begint nog goed. Op 1 staat chips. Chips Patatje Joppie.

En ja, ook ik had ooit mijn bedenkingen bij een aardappelproduct dat naar een ander aardappelproduct smaakt. Maar ja, Chips Patatje Joppie, hoe verschrikkelijk de naam ook is, is gewoon erg lekker. Het is zelfs de op één na lekkerste chips die ik ooit proefde. De lekkerste is chips die ik een tijdje geleden op een aftands Pools tankstation kocht. Die chips smaakte naar hachee. En dat was dus ontzettend lekker. Echt waar. Helaas is het in Nederland niet te verkrijgen, maar Chips Patatje Joppie is een uitstekende vervanger.

Daarna gaat het vrijwel onmiddellijk mis op de lijst met beste introducties van 2010. Nederland blijkt een zuivelland te zijn. Meer specifiek een vlaland. Niet echt een geil product, vla. Alhoewel worstelen in een vlabad natuurlijk wel weer z’n charmes heeft. Maar dat is niet wat de meeste Nederlanders met hun vla doen. Nederlanders lepelen hun vla het liefst om 18.15 uit een bakje van de Blokker. Als er dus een nieuwe vlasoort wordt geïntroduceerd, dan zijn de Nederlanders er als de kippen bij om dat in hun mandje te gooien. Derhalve op 8 Friesche Vlag Vla Combi en op 12 Friesche Vlag Dubbelvla Room.

Het product dat de lijst, naast de vla, het beste typeert, vinden we terug op nummer 4. Daar staat de Dr. Oetlul Steenoven Traditionale. Tradiotionale inderdaad. In een lijst met nieuwe producten. Geen gekke, nieuwe pizza met kamelenballen en bananenschillen erop, die is gebakken op de roodverbrande rug van Dries Roelvink, maar gewoon weer eentje uit zo’n lullige steenoven. Het zegt veel over de hele lijst.

Wat nog meer zegt over de lijst, is een opsomming van een aantal producten die er op te vinden is: Ariel met een vleugje Lenor, Ariel Vlekverwijderaar, Jan Poffertjes en Pannenkoeken, Bavaria 0% Witbier, Iglo Chicken, Bertolli Maaltijdpaketten, Hak Vlaaifruit en Fred & Ed Groenvoer.

Een even wonderlijke als onuitstaanbare opsomming van producten. Het product dat me het meeste een doorn in het oog is, en dat zal je niet verbazen, is Bavaria 0% Witbier. Dat is witbier met 0% alcohol, voor als je lekker niet dronken wilt worden op het terras. Godverdomme! Dan zou ik nog liever zestien smerige vlaaien met evenzoveel blikjes Hak Vlaaifruit erin tegen in m’n gezicht gegooid krijgen. En nog serie een Bertolli Maaltijdpaketten plus een Iglo Chicken erachteraan ook.

Het nieuwe product waar ik me het meest over verwonderde, was Fred & Ed Groenvoer. Waar waren die Fred & Ed het afgelopen jaar druk mee geweest? Na uitvoerig onderzoek bleken Fred & Ed snacktomaatjes, snackkomkommertjes en snackpaprikaatjes te verkopen. Veel te dure minigroente in een geinige plastic verpakking dus. Verwondering slaat toch weer om in ergernis. Snackkomkommertje, één woord zegt meer dan 1000 nieuwe producten.

Wie ons volgt op Twitter, krijgt een snackkomkommertje thuisgestuurd!

19 reacties op “Nieuwe producten in de Nederlandse supermarkten”