Youp van ’t Hek en de helpdesks

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij gedragen klantenservices en helpdesks zich al sinds mensenheugenis als onuitstaanbare horken die je het liefst door de regen en de drup van het kastje naar de muur sturen. Geen nieuws lijkt me. Toch wel, zo bleek. Youp van ’t Hek begon wat te mekkeren over T-mobile en heel Nederland deed plotseling alsof de nieuwe anti-helpdeskmessias was opgestaan.

In elk tv-programma zat van ’t Hek iets uit te leggen waarvan ik dacht dat heel Nederland dat inmiddels wel wist: de naam ‘helpdesk’ is misleidend. Achter een bureautje zitten ze wel, maar helpen doen ze bij voorkeur niet. Of wel, maar dan pas nadat jij, met de telefoon in je handen, drie truien maatje Han Peekel hebt gebreid tijdens het wachten. De geboden hulp blijkt achteraf vaak ook nog een wassen neus, maatje Mariëtte Hamer. Maar goed, Youp zat dus wel mooi in al die tv-programma’s te doen alsof-ie het wiel had uitgevonden.

Over deze situatie wilde ik hem wel eens aan de tand voelen, maatje Bugs Bunny. Nou, dat heb ik geweten. Ook Youp van ’t Hek aan de lijn krijgen blijkt geen sinecure. Dagenlang heb ik aan de lijn gehangen, zonder enig resultaat. De ellende begint al met z’n wachtmuziekje. Na 36 keer Flappie weet je echt wel een keer hoe het af gaat lopen met dat konijn. Als je dat nummer rond de kerstdagen veel denkt te horen, moet je Youp eens proberen te bellen! Verschrikkelijk.

Na me dus liefst 36 keer keer door die kerstochtend van 1961 te hebben heen geworsteld, dacht ik hem eindelijk aan de lijn te krijgen en hem te kunnen vragen waar hij nou helemaal mee bezig was. Bleek het niet van ’t Hek zelf te zijn, maar een bandje: ‘Helaas is Youp op dit moment niet beschikbaar; hij is alle borsthaartjes aan het tellen die uit z’n overhemd komen zetten. Naar verwachting is hij hier nog wel een paar dagen zoet mee.’

Nou, na een paar dagen nog maar eens geprobeerd. Weer Flappie, nog steeds stierf hij een pijnlijke dood, en ook vader van ’t Hek kwam er nog steeds niet al te best vanaf. Na een klein halfuur was het echter gedaan met Flappie en pa van ’t Hek. Wat gekraak, een stem…het zal toch niet? Nee hoor, weer een bandje: ‘Helaas zijn al onze Youpen bezet. Probeert u het later nog een keer.’ Nou ja! Belachelijk. Sinds wanneer maakt Youp van ’t Hek er een probleem van dat hij al bezet is?! Ik meen me toch wat anders te herinneren uit de roddelbladen.

Die van ’t Hek bekijkt het maar. Dat dacht ik na de tweede keer te zijn afgescheept met een bandje. Ik wilde het op een zuipen gaan zetten. Weliswaar alcoholvrij (ik moest nog rijden: m’n mobiele telefoon was kapot en van T-mobile moest ik hem zelf even naar de fabriek in Polen brengen), maar toch. Nou, wat denk je? Nergens een alcoholvrij biertje te vinden. Bedankt Youp!

9 reacties op “Youp van ’t Hek en de helpdesks”