Duyvis introduceert hongersnootjes

Na enkele moeizame jaren hoopt Duyvis met de introductie van de hongersnootjes weer een gat in de markt te hebben gevonden. Het nootje, dat afgelopen donderdag onder massale belangstelling werd gelanceerd op een camping in Mogadishu, moet een nieuwe impuls geven aan de teruglopende nootjesverkoop wereldwijd.

‘Het is geen goeie tijd geweest voor ons,’ geeft Guurd Bipshaar, woordvoerder nootjes bij Duyvis, eerlijk toe. ‘Dat is onze eigen schuld; we zijn niet goed ingesprongen op de Patatje Joppie hype. We hebben er helaas ook nooit aan gedacht om nootjes met Balsamico-smaak op de markt te brengen. We bleven maar aanklooien met die alledaagse borrelnootjes.’

Volgens Bipshaar lag de teruglopende nootverkoop niet alleen aan een beperkt en oubollig nootjesaanbod. Ook de marketingstrategie van Duyvis was allerbelabberdst. ‘Jarenlang voerden we de slogan ‘Duyvis, als er een fuif is’, terwijl mensen al tijden geen fuiven meer geven. Men geeft nu feestjes of ligt ergens op een bank te loungen. Een blunder van jewelste. En met de wijsheid van nu zouden we natuurlijk ook Gerard Cox nooit hebben ingehuurd om in een mal kostuum onze nootjes te promoten. Maar ja, weet alles maar eens van tevoren.’

Met het lanceren van het hongersnootje denkt Duyvis de weg omhoog weer gevonden te hebben. ‘We gaan echt terug naar de basis met het hongersnootje. Eigenlijk lijkt hij heel veel op het bekende borrelnootje, met als belangrijkste verschil dat er geen pinda in het hongersnootje zit. Dat zou ook raar zijn, dan zou je na het eten van genoeg hongersnootjes alsnog een vol gevoel krijgen. Een product moet wel logisch zijn,’ verklaarde Bipshaar.

Duyvis verwacht vooral veel hongersnootjes te gaan verkopen in Afrika. ‘Afrika is een enorme groeimarkt; er wonen daar honderdduizenden, zo niet miljoenen negers die honger hebben. Ik denk dat we daar handig op inspelen met het hongersnootje. Verder zou het voor ons ideaal zijn als de crisis in Europa doorzet, dan kunnen we hier misschien op den duur ook hongersnootjes gaan verkopen.’

De kritiek dat het immoreel is om geld te verdienen aan hongerende mensen wuift Bipshaar weg. ‘Zo is er altijd wel wat. Bovendien zullen we Paul van Vliet op gezette tijden in een gek pak gratis hongersnootjes laten uitdelen. We zijn trouwens erg blij dat Paul meewerkt, want we wilden toch wel weer graag iemand met wit haar onze nootjes laten promoten,’ aldus Guurd Bipshaar.

Wanneer de hongernootjes een succes blijken te zijn, zal Duyvis nog dit jaar met Karlnoten op de markt komen; nootjes speciaal voor kinderen. Uiteraard zal er in Karlnoten wel een pinda zitten.

Volg ons op Facebook en vind ons leuk op Twitter. Of andersom. Kijk maar.

12 reacties op “Duyvis introduceert hongersnootjes”