Wervende teksten voor augurken

Om augurkentelers van een vorstelijk inkomen te kunnen voorzien, is het belangrijk dat er zo veel mogelijk augurken verkocht worden. Teneinde dit voor elkaar te boksen, staat er op een pot augurken een wervende tekst, die mensen moet doen besluiten de pot in hun mandje te deponeren.

Een wervende tekst maken voor een pot augurken is niet eenvoudig. Een augurk is niet echt een knappe vrucht, zoals de perzik of de ananas dat bijvoorbeeld wel zijn. Als de augurk een dier was, dan zou hij een naaktslak of een walrus zijn. Ook niet moeders mooisten. Augurken zitten daarnaast met heel veel in één pot, hetgeen ze er ook niet bepaald smakelijker uit laat zien, helemaal omdat er op de bodem van de pot ook nog eens allemaal gekke witte bolletjes, groene sliertjes en ui-achtige vliesjes liggen.

Toch mag ik graag een augurk eten, vooral met een plakje ham eromheen. Aangezien ik vlakbij een Jumbo supermarkt woon, betrek ik mijn augurken altijd daar. Dat is wel zo handig. Op die manier is het ook dat ik erachter ben gekomen dat de reclamemeneer van de Jumbo wel erg creatief is geweest waar het het aanprijzen van augurken betreft. Op een pot augurken van de Jumbo prijkt de volgende tekst:

‘AUGURKEN, sappige zoetzure versierder.’

Zoetzuur, dat klopt (mits je de zoetzure variant koopt). Sappig eigenlijk al niet echt, maar vooruit. Versierder slaat helemaal nergens op. Augurken komen altijd met hele makkelijke en platte openingszinnen aan, dat weet iedereen. Deze tekst staat derhalve zover van de werkelijkheid af dat niemand er een pot augurken meer van zal kopen dan hij of zij toch al van plan was. Daarom stel ik voor dat er in de toekomst een meer realistische tekst op de pot komt te staan:

‘AUGURKEN, lekker met een plakje ham eromheen.’

Volg ons op Facebook en vind ons leuk op Twitter. Of andersom. Kijk maar.