Vishandel André Smit

André Smit. Waarschijnlijk zegt deze naam u helemaal niets. Dat deed het mij tot enkele dagen geleden ook niet. Tot ik bijna door zijn viskar werd overreden. Het scheelde een haring of ik had het verhaal niet na kunnen vertellen.

Ik liep verder en vervloekte André en zijn viskar en beloofde mijzelf nooit een visje bij hem te kopen. Het ergste van alles was nog de slogan die ik in een flits voorbij zag trekken: ‘Een visje van André is altijd oké’. Het konden zomaar de laatste woorden zijn die ik in mijn jonge leven zou lezen.

Thuisgekomen begon ik een grondig onderzoek op internet naar André Smit. Tot mijn verbazing trof hem geen blaam, maar zijn zoon Mark die het bedrijf in 2002 had overgenomen. Ik vond hem direct een waardeloze zoon. Een beetje mensen omverrijden onder de naam van je vader die 48 jaar hard heeft gewerkt, zodat er roggebrood op de plank kon komen. Dat is namelijk erg lekker bij een haring.

Uit mijn onderzoek kwam naar voren dat Mark al de vierde generatie van familie Smit is die in de vishandel werkt. In dat licht vind ik het stuitend dat er geen betere slogan is bedacht. Het begon allemaal bij André die in de jaren vijftig opmerkte dat zijn viskar wel een slogan kon gebruiken. Zijn vrouw, Thea, sprak toen de wijze woorden: ‘André, je denkt ook aan alles!’ Thea wilde haar man graag helpen, maar dat stond hij niet toe. Afwassen, dat mocht ze wel. Het waren per slot van rekening de jaren vijftig. Een week later kwam André met de huidige slogan op de proppen, waarop Thea zei: ‘André, er is geen betere!’

Sinds Mark de vishandel acht jaar geleden overnam, zijn hij en zijn partner Anton Perk aan het kibbelingen over een nieuwe slogan. Het lukt ze maar niet een goede te vinden. In maart 2006 was er bijna een doorbraak met de slogan ‘Een visje van Mark Smit, zeur niet als er een graatje in zit.’ André hield dit gelukkig tegen. Dat was Mark wel gewend. Hij ving wel vaker bot bij zijn vader.

André Smit moet zich, geheel tegen zijn zin in, wel vaker met de vishandel van zijn zoon bemoeien. Behalve van marketing, heeft Mark in zijn geheel geen kaas gegeten van de vishandel. Dat bleek toen klanten kaartjes voor de Efteling en geheel verzorgde midweekjes Center Parcs  kregen wanneer ze om ‘uitjes’ vroegen bij hun haring.

9 reacties op “Vishandel André Smit”