De kappersenquete

Ik ben één van de gelukkige mensen die gevrijwaard blijft van spam. Om de één of andere reden weten ze mijn postvakje niet te vinden. Daarom keek ik ook gek op toen ik een mail van de kappersenquête bij mijn ongeopende post zag staan. Heel gek zelfs. Want u moet weten dat ik over het kaalste hoofd aller tijden beschik. Ik lijd aan een ziekte die verder geen gevaren oplevert, maar waar wel alle haren uit m’n hoofd laat vallen.

Toch sprak de prijs die ik kon winnen door deze enquête in te vullen me enorm aan: een jaar lang gratis naar de kapper. Gezellig elke week weer even zo’n boeiend gesprek met een kapper naar keuze voeren. Man, wat had ik dat gemist. Bovendien wilde ik ook wel eens mijn ongezouten mening geven over het kappersgilde.

Nadat ik op de link had geklikt, moest ik meteen een grote teleurstelling verwerken. Het welbekende addertje onder het gras. De hoofdprijs was ineens veranderd in een jaar lang gratis bezoek aan de kapper ter waarde van 500 euro. Ik ken mensen, ik noem verder geen geslachten, waarbij een jaar dan zou bestaan uit 30 dagen.

Door naar de enquête zelf dan. Uiteraard moest ik ze eerst vertellen wie ik was, waar ik woonde en wat m’n e-mailadres was. Ook wel gek, aangezien ze me daar eerder op de dag toch al hadden weten te vinden. Daarna moest ik ook nog m’n telefoonnummer achterlaten, om telefonisch benaderd te worden door de bij de vragen genoemde sponsoren. Hier werd ik al wat huiverig. En terecht, zo bleek bij het beantwoorden van de vragen. Er zat geen enkele vraag bij die ook maar iets met de kappersbusiness-branche van doen hadden. Het was gewoon een soort voorbode van aanstaande telefoonterreur die was opgehangen aan de kap(per)stok van het kappersgilde. De marketingjongens moeten gedacht hebben: een bel-me-niet-register? Dan spelen we het toch gewoon via de kappers.

Naast de bekende vragen van energieleveranciers, telecomaanbieders en kredietvertrekkers, zaten er ook vragen met een wat apart karakter bij. Wat het geheel de moeite van het bekijken meer dan waard maakte. Een paar voorbeelden:

  • Vraag 11. Op welke manier zou u graag makkelijk geld willen verdienen? Ik kon hierbij kiezen uit: door het lezen van e-mails, door het spelen van spelletjes, beiden of  geen van bovenstaande. Na het lezen van de antwoorden vroeg ik me hardop af welke filantropische e-mails versturende spelletjesgigant achter deze vraag verscholen ging.
  • Vraag 33. Speelt u wel eens online spelletjes voor geld? Hier kon ik slechts kiezen tussen een simpel ja of nee. Gek genoeg ontbrak de keuzemogelijkheid: nee, ik verdien m’n geld liever met het lezen van e-mails.
  • Vraag 39. Zou u het prettig vinden om uw wijn te kopen voor prijzen die ver onder de normale winkelwaarde liggen? Ja, nee, of misschien. Iedereen zal hier waarschijnlijk wel ja invullen, behalve degenen die al binnen zijn door het lezen van e-mails natuurlijk. Die kan het geen reet meer schelen. Benieuwd welke wijnproducent wat aan die uitkomsten heeft.

Naschrift: In de tijd van het invullen van de enquête en het schrijven van dit stukje heb ik inmiddels al 100.000 parels gewonnen, maak ik kans op een splinternieuwe auto en mag ik voor een website gratis mijn mening geven. Of dit ook beperkt was tot een bedrag van 500 euro werd niet vermeld. Ik vrees dat de spamjongens me gevonden hebben.

6 reacties op “De kappersenquete”