Flauwekul op flessen douchegel

Vraag me niet precies hoe het zo gekomen is, maar ik heb twee maanden geleden van Sinterklaas vier verschillende soorten douchegel gekregen. Allemaal van het merk Dove, maar toch verschillen ze van elkaar, volgens de verpakking. Ze hebben allemaal een andere Engelse naam. In mijn douche staan, in willekeurige volgorde, de volgende soorten douchegel: Aqua Impact, Clean Comfort, Daily Purifying en Sensitive Clean.

De Sensitive Clean en de Aqua Impact zijn inmiddels aangebroken. Het flesje met Sensitive Clean behoort zelfs tot het verleden en ligt in de vuilnisbak. Ik rook altijd heel erg lekker nadat ik Sensitive Clean had gebruikt. En ik voelde me tegelijkertijd gevoelig en schoon. Maar nu ik Aqua Impact gebruik, voel ik me nog steeds precies zo. Terwijl daar oceaanmineralen inzitten volgens weer een andere tekst op de verpakking.

Oceaanmineralen. Laat dat woord maar even goed op je inwerken. Dat heb ik ook gedaan. En wat denk je: ik had daarna nog steeds geen idee wat ze dan bij Dove precies in het flesje stoppen. Ja, iets met zout misschien. De oceaan is immers zout. Zo zout dat je na een duik in de oceaan het water zo snel mogelijk weer van je af wilt spoelen. Onder een douche. Daar waar je de producten van Dove gebruikt dus.

Cirkel rond, maar het mysterie rond de oceaanmineralen in de douchegel is allesbehalve opgelost. Het is er zelfs groter door geworden. Ik zal er denk ik wel nooit achterkomen wat oceaanmineralen precies zijn. Behalve een flauwekulwoord om een flesje douchegel aan te prijzen.

Ook de andere flessen douchegel van Dove staan vol met termen die een hoop aan de verbeelding overlaten. Zo beschikt de fles Daily Purifying over ‘zuiverende scrubkorreltjes’. ‘To scrub’ betekent ‘schrobben’. Korreltjes die de rol van het ouderwetse washandje overnemen dus? Ik weet het niet. Alle flessen van Dove hebben ‘micro moisture’. Microvocht, dat gezien weer een andere Engelse term die op alle flesjes staat – ‘total skin comfort’ – voor totale huidgerieflijkheid zorgt. In het Nederlands klinkt het toch minder sexy.

Het ‘Gingko-effect’, dat klinkt in geen enkele taal sexy, maar ik zag het wel ooit op een fles douchegel staan. Niet van Dove; ook de andere douchegelfabrikanten doen gezellig mee aan het spelletje Creatief met douchegel. Die creativiteit zette mij wel aan het denken; het gevolg daarvan is dat ook ik een douchegel op de markt ga brengen. Douchegel met ‘Doppler-effect’ om precies te zijn. Het wordt dus douchegel die, en nu parafraseer ik Wikipedia, de verandering van frequentie van geluid, licht of andere golfverschijnselen, door een snelheidsverschil tussen de zender en de ontvanger, waarneemt.

Dat wordt heel wetenschappelijk verantwoord douchen voortaan! Of zoals de douchegelfabrikanten op hun fles zouden zetten, en nu quote ik Google Translate: ‘a scientifically sound shower’. Een prachtige allitererende term die er bij alle douchers in zal gaan als koek!

Volg ons op Facebook en vind ons leuk op Twitter. Of andersom. Kijk maar.

4 reacties op “Flauwekul op flessen douchegel”