State of the Onion

‘Goedendag, welkom, lieve lezers, bij deze State of the Onion, waarin jaarlijks wordt stilgestaan bij het wel en wee van de ui. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het was een goed jaar voor de ui! Applaus. De ui had dat ook wel weer nodig; de afgelopen jaren heeft de ui het niet makkelijk gehad. De ui zat in het verdomhoekje en werd voorbijgestreefd door verwerpelijke en populistische gewassen als de prei en de maïskolf.

Tel daar nog de uiencrisis van 2008 bij op en je kunt wel nagaan dat de ui op sterven na dood was. Duizenden uien zaten werkloos thuis en moesten een uitkering aanvragen bij het UiWV. Het vertrouwen in de ui was op een bepaald moment zelfs zo laag dat de ui op omvallen stond. Nou, gelukkig wist iemand daar nog wel wat op; de ui werd met harde hand op tafel neergezet, de ui deukte daardoor in en hij stond weer stabieler dan ooit (de ui van Columbus, wordt dit nu genoemd). Sindsdien gaat het weer crescendo met de ui, zo werden er het afgelopen jaar 14% meer uien verkocht dan het jaar ervoor! Applaus.

Deze explosieve groei van het aantal verkochte uien is onder meer te danken aan het herwonnen vertrouwen van de consument in de ui. Steeds vaker durven ze weer een gesnipperd uitje door het gehakt te gooien bij het draaien van de gehaktballen.

Daarbij profiteert de ui ook meer en meer van de alliantie die hij enkele jaren geleden is aangegaan met kaas. Cheese & Onion chips, kaas-ui stokbrood, wie kan het nog wegdenken uit de schappen van de supermarkten. Strategisch was dat een hele slimme zet van de ui, waar hij nu de vruchten van plukt. Tuurlijk, er zijn ook jammerlijke mislukkingen geweest op het gebied van samenwerking. Uidrop is daarvan een goed voorbeeld. U kent het waarschijnlijk niet eens, zo snel was het weer uit de schappen verdwenen. Maar over het algemeen weet de ui zich op een zeer inventieve wijze in de markt te zetten. Alle lof voor de ui! Applaus.

Dan zijn we alweer toegekomen aan de bekendmaking van de jaarlijkse ui-awards; welke ui is dit jaar de ui van het jaar geworden. Tromgeroffel. De ui van het jaar is: de rode ui. De rode ui heeft z’n uiverkiezing met name te danken aan de creatieve manier waarop hij de salademarkt is gepenetreerd. Ondanks dat hij in een salade vrijwel  meteen overheerst, blijven de mensen hem er maar doorheen gooien. Chapeau! Nummer twee is, al voor de zestiende keer op rij, de zilverui geworden. De knoflook werd verrassend nummer drie*. Nadat men erachter was gekomen dat ook hij tot de uifamilie behoorde, vond de jury het tijd hem te belonen voor z’n goede werk. Applaus voor deze drie uisoorten!’

Zelf ben ik tot tranen toe geroerd door deze emotionele State of the Onion. Geldt dat voor u niet, dan moet u nu heel snel boven een bak met negentien in ringen gesneden uien gaan hangen.

* de gele ui is in protest gegaan tegen de verkiezing van de knoflook als ui nummer drie; volgens hem stinkt het zaakje.

In tegenstelling tot uien kunnen mensen twitteren. Volg ons!

13 reacties op “State of the Onion”