Treintoilettenonderzoek

De NS heeft een grootschalig onderzoek gedaan naar de tevredenheid over treintoiletten. Hieruit is naar voren gekomen dat mensen het niet prettig vinden om hun drol te boetseren in een ruimte waar men de kont niet kan keren en diezelfde drol verdwijnt in een gapend gat onder hun eigen gat. Wat een verrassing.

Binnenkort zal men ook gaan onderzoeken wat mensen er van vinden dat ze in de winter drie uur lang buiten moeten staan omdat er amper nog treinen rijden vanwege een sneeuwbuitje. In dit onderzoek zal gelijk worden meegenomen of mensen er een half maandsalaris voor over hebben om niet van Groningen naar Maastricht te kunnen reizen bij winterdag.

Maar eerst moet dit onderzoek nog eens goed geanalyseerd worden. Alles op z’n tijd hè. U kent de NS. Het zijn namelijk nogal schokkende uitkomsten, die naar voren zijn gekomen. Mensen vinden het bijvoorbeeld niet fijn dat de trein beweegt wanneer ze naar het toilet gaan in de trein. Ook de beperkte ruimte is de mensen een doorn in het oog.

De oplossing is dan snel gevonden lijkt me: in plaats van die vervelende coupés met zitplaatsen worden er in elke trein minstens twaalf enorme toiletten gebouwd. Lekker ruim kakken. De ruimte die de grotere toiletten innemen zal worden gecompenseerd door de mensen die niet naar het toilet gaan de hele reis te laten staan in het gangetje. Iedereen blij. 

Het euvel van die dekselse bewegende treinen laat zich lastiger oplossen. Voorlopig heb ik – genie dat ik ben –  bedacht dat de machinist de trein telkens als er iemand op de wc zit zal laten stoppen. Met name in de winter moet dit geen probleem zijn.

Zulke oplossingen zijn van groot belang, want op dit moment gaat liefst 92% van de treinreizigers alleen in de trein naar het toilet gaat als het echt niet anders kan. Eigenlijk een gekke uitkomst. Dat houdt namelijk in dat liefst 8% procent van de mensen naar dat kleine hokje in de trein gaat, terwijl er ook een andere mogelijkheid is. Het verklaart wel al die rennende mensen op het station. Die rennen vanuit hun huis – met comfortabele wc – snel naar de trein om daar hun drol te kunnen draaien.    

Zelf behoor ik tot de 92% uit het onderzoek; ik zoek dus eerst altijd een andere oplossing. Meestal pak ik de pet van de conducteur af en draai daar een forse bolus in. Dat werkt uitstekend. Beter dan zo’n treinprullenbakje in elk geval. Die dingen zitten daar wel heel erg lullig onder dat kleine bijzettafeltje. En het gaat toch ook stinken op den duur. Nee, de pet van de conducteur werkt echt beter.

Voor mij gaat het dus prima zo. Toch heeft de NS nu besloten er nog een onderzoek aan te wagen, samen met de TU Delft. Ditmaal om, en ik quote, te onderzoeken hoe de toiletten in de treinen beter op de behoefte van de treinreiziger kunnen worden afgestemd’.

Tja, dan kun je dus in zo’n stukje van alles bedenken, bijvoorbeeld dat je de pet van de conducteur eronder hebt gescheten, maar als de NS met zulke persberichten – ja inderdaad, persberichten – komt, is de waarheid veel mooier.