Top!

Ergens in een studio die is aangekleed als café wordt sinds het bestaan van de Top 2000 tussen kerst en oud en nieuw een tv-programma gemaakt dat is gewijd aan de hitlijst die vijfentwintig jaar geleden een goed beeld zou hebben gegeven van de hedendaagse popmuziek. Dit tv-programma is fantastisch. En dat komt door de muziek. Veertigers en vijftigers, geboren in het tijdperk toen muziek nog ambacht was hebben hun verfijnde keuze gemaakt. Daar rolt een hele fijne lijst met platen uit. Gelukkig weinig platen van na 1983, zoals iedereen weet, het jaar dat voor het laatst goede muziek verscheen.

Dit is op zich al mooi. Als toetje mogen ze in het tv-programma Top 2000 a gogo ook nog eens op een gezellige manier blijk geven van hun hang naar de jaren ’70 en daarvoor. Zo komt het dat we allerlei bebrilde grijsaards in een coltrui en een colbertje mee zien zingen met elke muzieknoot die ook maar gespeeld wordt. Dat is ontzettend gezellig. Op sommige mensen komt dit over als een groep debielen die niet meer in contact staat met de werkelijkheid en dit eens per jaar even kan vergeten door via de teletijdmachine van Matthijs van Nieuwkerk en muziekkenner Leo Blokhuis in het parallelle universum van de Top 1970 a gogo te belanden. Dit is natuurlijk onzin.

Zo af en toe struint Matthijs met de microfoon zijn kroegje af. De mensen mogen dan zeggen wat hun favoriete plaat aller tijden is. Vaak noemen ze een plaat die helemaal niemand kent. Een bron van nieuwe ideeën. Leo Blokhuis kan trots zijn op zijn volgelingen.  

Het komt ook wel eens voor dat iemand een plaat noemt die wel bekend is bij andere mensen in de zaal. Dit is dan vaak een klassieker waarbij alleen het horen van de titel voor een ge-erecteerde penis zorgt. Een zogenaamd ‘kippenlul-moment’. Een welgemeend en tevens verdiend applaus volgt. Dat de uitvoerend artiest zich 3 decennia eerder van de planeet heeft gesnoven maakt de kracht van het liedje alleen maar groter. Er wordt geklapt en gedanst en gezongen. Nederland op zijn best. Voorts volgt er een quiz. Ad Visser schuift aan om de verwarde eerste dagen van Bonnie komt Clair luister bij te zetten. Een fragmentje wordt ingestart en Ad mag, nadat Leo kundig het liedje halfweg afkapt, verder zingen. Hiermee verdient hij terecht een punt.

Hierna is het weer tijd om terug te gaan naar de eenentwintigste eeuw. De eeuw waarin Ali B en Lange Jaap en Frans D de hitlijsten domineren.